¿Necesitas ayuda? Llámanos al 967 225 863
de ALBERTÍ CASAS, ELISENDA
En stock (sólo online)
Pídelo antes de 4 hrs y 3 mins y recíbelo el 29/04/2024 eligiendo envío 24 horas
de ALBERTÍ CASAS, ELISENDA
No descobrim res si diem que, fins ben entrat el segle XX, la donahagué de desenvolupar el paper subaltern que la societat patriarcal li havia reservat. Al llarg de la història, generacions successives dedones han nascut i han mort sense que les seves vivències hagintranscendit lesfera íntima i familiar. Relegades a la seva funcióbàsica dinfantadores, han recaigut sobre les dones les tasques mésfeixugues i menys valorades, desprovistes de qualsevol prestigisocial. És cert que la immensa majoria dhomes tampoc no ha passat ala història, gran o petita, però si més no nhan tingut loportunitat. No es tracta només de sobirans i grans personatges. Tenim esment dereligiosos, militars, artistes, comerciants, artesans, professionals,científics i membres de totes les corporacions, confraries, gremis,estaments i organismes, així com també duna abundosa nòmina delladres, assassins i bandolers. En canvi, laltra meitat de lahumanitat, les dones, precisament per la seva condició, han restat enloblit. Només unes quantes, per raó de la seva posició singular igairebé sempre per motius circumstancials, han aconseguit emergir delanonimat i perpetuar el seu nom i la seva memòria. És aleshores quan tenim locasió de copsar una personalitat femenina, perduda dins dun món masculí i reduïda encara, la majoria de les vegades, a la sevacondició procreadora.La dona, des de la perspectiva medieval, era considerada com un bellembolcall desprovist de categoria espiritual, desitjable pel seuaspecte físic mentre era jove, però perillosa per la seva condiciómoral. La misogínia religiosa imperant definia la dona com aconspiradora nata, originadora de disputes i instigadora de crims. Unser voluble, capriciós, voluptuós i malèfic per naturalesa. Enconseqüència, era generalment privada deducació i sotmesa primer alpare o al germà, després al marit i, finalment, a Déu. Amb un únicmodel femení acceptable, la verge Maria, es presentava davant lesdones un objectiu inassolible: la concepció immaculada, miraculosa,sense contacte sexual. La contradicció, derivada en frustració, veniaacompanyada dun complet desconeixement del seu cos, considerat impur, que provocaria una desproporcionada mortalitat a conseqüència delpart, autèntica plaga medieval. Quant a lamor, més enllà delsentiment íntim i real que una parella pogués experimentar, eraconsiderat com una passió irracional i destructiva, existent només enles relacions extraconjugals, pràctica habitual i força ben toleradapel que fa als homes, però severíssimament castigada en el cas de lesdones.Amb totes aquestes premisses, no és destranyar que resseguir el casal comtal de Barcelona, des de Guifré el Pilós a Martí lHumà, esredueixi sovint a centrar la mirada en els vint-i-tres homes que sesucceïren, al llarg de cinc-cents anys, a mesura que incorporaventerritoris i ampliaven el seu poder... fins a la dolorosa extinció dela línia successòria masculina. Al seu voltant, com satèl·litsmisteriosos, apareixen noms de dones sorgides del no res, destinades,en el seu trànsit fugaç per la història, a engendrar nous primogènitsper perpetuar la nissaga, no pas la delles mateixes, sinó la delmarit. Aquesta era la clau del seu èxit, o del seu fracàs.La realitat, però, és força obstinada. Moltes daquestes dones, depresència fantasmal en els llibres, van tenir actituds decidides iactuacions brillants. Daltres van cometre errades i algunes es vanlliurar a tota mena de maquinacions, en benefici propi o dels seusfills. Cadascuna tenia el seu caràcter i la seva personalitat.Cadascuna va actuar dacord amb els seus valors i les sevesaspiracions, per damunt dels prejudicis imperants però sense tenir lacapacitat de superar-los.Dentre aquestes, nhem triat divuit. Dones reals, de carn i ossos,amb virtuts i defectes, amb esperances i ambicions, totes ellesrelacionades amb el casal de Barcelona, sovint per mitjà del vinclematrimonial. Per aquest motiu, nhi ha poques de catalanes ja que, alhora de casar-se, els nostres antics sobirans i en això no erengens originals procuraven establir contractes avantatjosos i aliances duradores amb altres nacions.Acompanyem el text dels corresponents quadres genealògics per afacilitar la comprensió dels lligams familiars, sempre tan complexos i determinants en el cas de lalta aristocràcia medieval. Tambéreproduïm lescut darmes que cadascuna daquestes dones, per raó delseu llinatge, va tenir dret a utilitzar en aplicació duna ciència,lheràldica, que sovint també sembla reservada exclusivament alshomes.Dit això, ja només ens resta presentar-vos les nostres protagonistes,divuit privilegiades dones aristòcrates a qui tocà viure en un mónhostil.
En stock (sólo online)
Pídelo antes de 4 hrs y 3 mins y recíbelo el 29/04/2024 eligiendo envío 24 horas